Vi tillverkar även portar i specialmått!

Köp- och leveransvillkor


Om Krokoms Portfabrik AB
Ditt köp hos Krokoms Portfabrik
Betalsätt
Leverans
Produktinformation
Ångerrätt i 14 dagar vid Distansköp
Kostnad för returfrakt
Ej uthämtat paket/pall
Reklamation
Garanti
Personuppgifter (GPDR)
Ändringar i de Allmänna Villkoren


Om Krokoms Portfabrik

Företaget har sitt säte i Krokom, 2 mil väster om Östersund. Företagets postadress är Snickerivägen 8, Krokom. Önskar du att komma i kontakt med oss, ring 0640-510 00 eller skicka ett mail till [email protected] med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.


Ditt köp hos Krokoms Portfabrik

Efter genomfört köp skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.

Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till [email protected]


Betalsätt

Betalning sker via Klarna (gäller endast vid köp via www.krokomsportfabrik.se) :

Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ:

  • Betala inom 30 dagar: Betalningstid är 30 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 30 dagar finner du här.
  • Konto: Kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.
  • Betala Direkt: Automatisk dragning från ditt bankkonto(baseras på autogiro och ditt konto debiteras ca två bankdagar efter köpet genomförts eller att varan skickats).
  • Banköverföring: Ditt konto debiteras omedelbart efter att beställningen har lagts.

Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.

Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.


Leverans

Våra normala tillverkningstider är 14-20 arbetsdagar. Krokoms Portfabrik anger när beställningen är klar att lämna fabriken i Krokom, ej leveransdag hos mottagare. Schenker kör oftast ut godset direkt men det kan i undantagsfall ta upp till 30 dagar.

En order med enbart tillbehör/reservdel skickas 1-2 arbetsdagar efter beställning. Om beställd artikel skulle vara slut i lager meddelar vi detta per mail eller via telefon.

Hemsidans toppsektion (längst upp till vänster) visar vilken tillverkningsvecka vi är på för nya beställningar av port.

Tillverkningstiderna kan bli längre vid veckor som innehåller aftnar, röda dagar och under semesterperioden(juli/augusti). 


Med lastbil- Hemleverans eller till närmaste Schenker-terminal:

Om du valt hemleverans av port, kommer en speditör att köra ut varorna till dig. Speditören (vanligen Schenker) kommer kontakta dig via telefon för att boka en utkörning. 

Din KROKOM-port kommer att vara paketerad och plastad på pall som byggts för ändamålet. Ditt ansvar är att tillhandahålla lastmaskin eller truck som lyfter av godset från lastbilen. Du eller någon som du anförtror måste finnas på leveransadressen.

När varorna kommer ska du inspektera paketet/paketen. Att i efterhand reklamera skadat gods utan att du noterat det på fraktsedeln är ej möjligt.

Om det är svårt att rekvirera lastmaskin eller hålla vägen plogad, kan varorna i stället hämtas på närmaste Schenker-terminal med släpvagn. Frakt till terminal finns som ett alternativ i kassan. Om en specifik terminal önskas så skriv in det i ett meddelande, annars bokas frakt till närmaste terminal.

Länk till Schenkers översikt över terminaler i Sverige: https://www.dbschenker.com/se-sv/om-oss/kundservice/soek-terminal

-Eventuella extrakostnader från speditören debiteras mottagaren, som till exempel lagerhyra (utgår från dag fyra efter avisering), kranbilsutkörning, adressändring.


Om du vill ha varorna levererade till en ö eller väg med bom ska du meddela detta innan order läggs. Leveransadress är beroende av att en lastbil kan köra dit, vända och köra därifrån.

Vid leveransproblem ska du meddela Krokoms Portfabrik skriftligen inom sju dagar. E-post går utmärkt.

  • Paketgods skickas till närmaste ombud, vanligen Schenker.

Transportskador

Om olyckan varit framme och godset som levererats är skadat måste din anmälan till oss komma in inom 7 dagar från leveransdagen, för att vi i vår tur skall kunna göra en reklamation till transportbolaget. Att i efterhand reklamera skadat gods utan att du noterat det på fraktsedeln är ej möjligt.

Hämtning på fabriken i Krokom:

Utlastning av portar sker arbetsdagar mellan kl. 07.00 och 15.30. Väntan kan uppstå vid lunch, kl. 11.30-12.00. Vi erbjuder lasthjälp med maskin. Inga kostnader debiteras kund. Notera att vid vissa vardagar såsom Julafton har vi stängt.

Exempel pallmått:


 

Leverans med montering (endast inom Jämtlands län)

 Krokoms Portfabrik kan utföra montage av portar i Jämtland. Det finns två typer av utförande:

 Alt 1: ”Montage på färdig karm” betyder att du har en ny byggnad där bara porten saknas. Golvet är plant, väggarna raka och montaget kan påbörjas utan snickerier. Toleranser: max ojämnhet i golv: +- 3 mm. Väggar/takets lutning +- 3 mm/meter.

 Atl 2: I övriga fall specificeras vilka arbeten som ingår. I båda fallen förutsetts arbetsutrymme finnas vid avtalad tid.

 I båda fallen förutsetts det att arbetsutrymme är iordninggjort vid avtalad tid samt att väg fram till objektet är grusad vid halka, skottad vid snö och att tillräckligt utrymme finns för vår servicebil med släp.

 Arbetsutrymme:

När montaget utförs kan portöppningen inte användas för annat. Montören tar säkerheten på största allvar och kan därför även spärra av utrymmet på utsidan. Montören förutsätter att du har belysning inomhus, 230V-uttag för portmotorn i taket för villaport, eller 400V-uttag med manöverbrytare på väggen för industriport.

Montören grovstädar sitt arbetsutrymme då denne är klar. Om Heta Arbeten behöver utföras är beställaren ”Tillståndsansvarig för Heta Arbeten”. Beställaren håller med brandvakt.

Force Majeure

I händelse av myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, ny lagstiftning, arbetsrättslig konflikt, krig eller krigsfara, större störning av allmän ordning, sabotage, extrema väderförhållanden, brand, explosion, naturkatastrof, olyckshändelser eller annan omständighet utanför vår kontroll och som vi inte skäligen kunnat övervinna eller förutse, har Krokoms Portfabrik rätt att frånträda sina skyldigheter i detta avtal. Vid sådan händelse är Krokoms Portfabrik inte skadeståndsskyldig vid skada som beställare haft.

 

Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

 

Ångerrätt i 14 dagar vid Distansköp

Vid beställning på telefon eller via Internet har du som privatkund ångerrätt i 14 dagar. Tiden räknas från den dag då du tog emot varan. För att kunna nyttja ångerrätten behöver du kunna uppvisa att du har ångrat dig inom denna tidsperiod och meddelat oss detta.


Om du ångrar dig kan du ringa, e-posta eller skicka brev så hanterar vi ditt ärende så snabbt som möjligt. Det är inte möjligt att skicka tillbaka varorna med samma transport som den anländer. Vid nyttjande av ångerrätten står du som kund står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.

Återbetalning sker snarast och senast 14 dagar från det att varan har returnerats och anlänt till Krokoms Portfabrik i obruten originalförpackning.


Ett outlöst paket/pall betraktas ej som utnyttjande av ångerrätt.

Obs: Ångerrätten gäller endast standardvaror – ej portar i specialstorlek, portar som är beställd med fönster eller anpassade industriportar (höglyft, takföljning, vertikallyft mm).

 

Kostnad för returfrakt

Om du vill returnera ditt köp eller om du inte tagit emot din leverans, debiterar Krokoms Portfabrik dig för returfrakten med den verkliga summan. Denna kan avvika från den subventionerade kostnaden på orderbekräftelsen. Vid all form av retur är du som kund ansvarig för lastning av godset.

 

Ej uthämtat paket/pall

Ditt paket eller pall ligger vanligtvis kvar hos ombudet 7-14 dagar beroende på speditör, detta framgår i aviseringen från dem. Skulle du inte hämtat ut godset inom denna tid eller bokat en utkörning av pallen så kommer det att gå i retur till oss och vi kommer att debitera dig den faktiska returkostnaden inklusive lagerhyra Schenker debiterar och inte den subventionerade fraktkostnaden som vi erbjuder vid köp. 

 

Reklamation

Vi arbetar ständigt på att bli bättre och ha nöjda kunder men ibland blir det ändå fel. Om du anser att något är fel på varan tar du kontakt med oss. Var gärna förberedd med en bild på det upplevda felet.

 Om du vill granska ditt ärende med en opartisk aktör kan du vända sig till konsumentvägledaren i din kommun. Om vi har motsatt oss ditt krav har du som konsument rätt att få tvisten prövad av Allmänna Reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm

 Vid tvist hos Allmänna Reklamationsnämnden kommer vi att följa deras vägledande beslut.

  

Garanti

Vid utnyttjande av garantivillkor gäller kvitto/faktura som garantiunderlag. Dessa har du fått i samband med ditt köp och betalning.

Portens konstruktion – 10 år

Garanti mot genomrostning av portblad eller andra detaljer – 10 år

Garanti mot delamination (stålet lossnar i sin helhet från den invändiga isoleringen) – 10 år

Villaportsmotorer – 5 till 8 år beroende på storlek. Det framgår av offert, orderbekräftelse och faktura.

Industriportsmotorer från Sommer – 5 år

Elektroniska detaljer såsom fjärrkontroll, kodlås, manöverskåp – 3 år

 

Ingår inte i garanti:

Skador uppkomna vid höga spänningstoppar såsom åska. I djurstall, vissa industriella miljöer och tvätthallar är garantin begränsad. Batteri eller byte av batteri i fjärrkontroll ingår inte i garanti.

Vid solutsatta lägen bör mörka kulörer undvikas, värmeskillnaden som uppstår mellan utsida panel och insida kan resultera i att portbladen böjer sig. Även kallad bimetall-effekt och är en naturlig effekt som inte kan ej ses som ett produktfel och täcks inte av garantin.

För att garanti ska gälla förutsätts det att produkten uteslutande används för sitt ändamål och har fått den service och underhåll som krävs och är monterad enligt manualen. Om kund har byggt om eller lackerat om delar gäller ingen garanti.

 

Prisgaranti

Pris på offert gäller alltid i 30 dagar.

  

Ersättningar och toleranser

Vid ev. reklamation eller transportskada kommer Krokoms Portfabrik att skyndsamt skicka de delar som behöver ersättas. Krokoms Portfabrik kan inte hållas ansvarig för tredje parts problem eller utmaningar. Krokoms Portfabrik kommer ej att ersätta för förseningar inom Schenkers 30 dagars leveransperiod. Ej heller lämnas ersättning för nedlagt arbete och förlorad tid p.g.a. ev. reklamation eller transportskada.

Avvikelse i färg: Delta E +/- 1,2

Panelers böjning: +/- 1,5 mm per meter.

Panelens längd: +/- 5 mm

  

Personuppgifter(GDPR)

Genom att handla hos Krokoms Portfabrik AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.

Krokoms Portfabrik AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

 

Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: Schenker, Postnord.


Betalleverantör

Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna Bank AB

  

Information om Cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

  

Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.